Aventura materialelor și culorilor din natură începe împreună cu designerul britanic Anoushka Cole. La Câmpulung se ajunge prin filtrul minunaților meșteri locali. Pentru acest proiect am ales să vizităm una dintre cele mai apreciate meșterițe țesătoare din țară, doamna Mariea Plopeanu. Am fost primiți nu doar cu un muzeu al obiectelor țesute de doamna Plopeanu și mama dânsei dar și de obiecte atent căutate, negociate, salvate și selecționate din tot bazinul Muscelului, vechi de până la 200 de ani. Modele și materiale locale, fire de aur și argint și diferite povești însoțesc fiecare piesă țesută, alături de o dragoste sinceră față de acest meșteșug și, până la urmă, stil de viață.
Am fost primiți deosebit de cald și cu povești surprinzătoare de unul dintre ultimii artizani ai lânii din țară. La Emilian Catrinescu se spală, se cardează și se toarce lână pentru a obține fire dedicate industriei sau diferitelor comenzi individuale. Servicii extrem de căutate, nu face față cererilor.
Cum puteam surprinde mai bine specificul locului într-un oraș precum Câmpulungul dacă nu cu o plimbare la pas? De la proaspăt restaurata mănăstire Negru Vodă până la Primărie ne-am delectat cu un peisaj arhitectural impresionant și am povestit trecutul, prezentul și scenariile din viitor pentru acest oraș. Am fost întâmpinate cu o sumedenie de informații la Muzeul de Etnografie și ne-am așezat restul zilei în jurul Vilei Golescu pregătind experimentele și atelierele zilelor ce vor urma. Alături de dezbaterile, pregătirile și explorările noastre s-a alăturat și domnul Andrew Glass de la British Council căruia i-am povestim tot ce plănuim pentru această săptămână intensă.
Ne-am propus să ne lăsăm inspirate de patrimoniul cultural material și imaterial local, dar să folosim natura înconjurătoare ca element principal în obținerea de pigmenți naturali, realizarea de modele blockprinting și imprimarea direct pe materiale a frunzelor și petalelor de flori. De aceea am dedicat cea mai mare parte a zilei unei expediții de cules pe dealurile de la Lerești alături de ghida și specialista locului, Selena (Corina-Elena Diţă). Fină cunoscătoare a plantelor comestibile, a ciupercilor și a poveștilor ce însoțesc dealurile de la poalele munților Iezer Păpușa, Selena ne-a ajutat să umplem „tolba” cu o sumedenie de plante de sezon, precum: brândușe, toporași, pocalul piticilor, ciuperci strobilurus, frăguțe, floarea paștelui, busculițe, mușchi, măseaua ciutei, mălaiul cucului, podbal, steaua betleemului, scoarță de cireș, ferigi uscate, conuri sau nuci. Restul zilei a fost eminamente ocupat la oale, moment în care am ales să fierbem lână, in, mătase şi bumbac în soluție de urzică, con de molid, ferigă, ceapă roşie, arin şi coajă de cireş.
Ne-am propus să avem o zi întreagă dedicată diverselor tehnici de vopsire cu plante sau inspirate de plante. Fierberea materialelor naturale în diferite soluții de plante – aceasta a fost deja începută cu o zi înainte și finalizată pe textilele gata pregătite. Obiectele de masă din in au primit culoarea conului de molid și a urzicii, iar șalul de mătase a fost dus spre culoarea deschis pământie a ferigii uscate. Tehnica ciocanului – a marcat materialele finale din in, în ritmuri muzicale și cu ceva forță, cu urme de: măceșe, rostopască, saschiu și forzitia culese direct din parcul dendrologic al Vilei Golescu. Unul dintre experimente l-am păstrat chiar cu florile și frunzele presate, necurățate, ca parte din procesul de creație. Tehnica împachetării de tip roll- a folosită pentru in și mătase tot cu plante din grădina casei lăsate mult la fiert și impregnat: rostopască, saschiu, frunză de mur și forziţia. Block printing – inspirate de culorile și formele naturii am accesat tehnica linogravurii pentru a crea modele repetitive pe fața de masă și șervetul de bucătărie din in. Frunze, ciuperci și gâște(!) au rămas imprimante pe textile ca urme a locurilor ce le-am explorat.
În jur de 30 de copii și adulți s-au alăturat sâmbătă echipei Pro Patrimonio pentru a închide proiectul cu un ultim experiment la comun. Cu plantele și inspirația oferite de grădina Vilei Golescu copiii au adus la viață o față de masă uriașă, lungă de 5m. S-a ciocănit, s-a cusut, s-au făcut bumbulți din lână, au fost atașate materiale vegetale și apoi totul s-a decorat la final cu propria ștampilă făcută în linoleum. Muzica, gustările și voia bună ne-au însoțit întregul demers și apoi am încheiat aventura cu niște supă în aer liber și o animație la căldură cu foc de lemne.
Rezidenţa de la Câmpulung Muscel este parte a proiectului Circular Catalysts realizat de către British Council România, în parteneriat cu Institutul Cultural Român. Acesta este un program menit să genereze noi colaborări între designeri, artiști și meșteșugari din România și Marea Britanie și să faciliteze conversații fertile în jurul practicilor și proceselor de producție sustenabile.
Citeşte mai mult:
Circular Catalysts- reziliență și dezvoltare durabilă locală prin design și meșteșug
Rezidenţă Circular Catalysts la Vila Golescu
Jurnal de rezidenţă Circular Catalysts
Expoziţia Pro Patrimonio din cadrul Circular Catalysts. Romanian Design Week 2023
Ateliere de Explorări şi Imprimări Botanice
Circular Catalysts la HEI Timişoara